Nobelprisen i litteratur tildeles årlig av Svenska Akademien til forfattere for utmerkede bidrag innen feltet litteratur. Prisen er én av fem Nobelpriser etablert av Alfred Nobels testament fra 1895 som tildeles for fremragende bidrag innen fysikk, kjemi, litteratur, fred og fysiologi/medisin. Kilde.
År | Mottaker(e) | Land | Forfatterspråk | Begrunnelse |
---|---|---|---|---|
1901 | Sully Prudhomme | Frankrike | Fransk | «som anerkjennelse fremfor alt av hans poetiske verk, som vitner om en opphøyd idealisme, en kunstnerisk perfeksjonisme og en sjelden evne til å formidle såvel hjertets som intellektets fremste egenskaper» (på engelsk: «in special recognition of his poetic composition, which gives evidence of lofty idealism, artistic perfection and a rare combination of the qualities of both heart and intellect» |
1902 | Theodor Mommsen | Tyskland | Tysk | «vår tids fremste forfatter av historiske verker, med særlig referanse til hans monumentale verk Römische Geschichte» (på engelsk: «the greatest living master of the art of historical writing, with special reference to his monumental work, A history of Rome») |
1903 | Bjørnstjerne Bjørnson | Norge | Norsk | «som en hyllest til hans edle, flotte og allsidige diktning, som alltid har vært preget av både friskheten av sin inspirasjon og den sjeldne renhet av sin sjel» |
1904 | Frédéric Mistral | Frankrike | Oksitansk | «i anerkjennelse av den friske originalitet og sanne inspirasjon av hans poetiske produksjon, som trofast reflekterer natur og innfødte ånd av hans folk, og i tillegg hans betydelige arbeid som provençalsk filolog» |
1904 | José Echegaray y Eizaguirre | Spania | Spansk | «i anerkjennelse av hans mange og strålende komposisjoner som på en individuell og original måte har gjenopplivet de store tradisjoner i spansk drama» |
1905 | Henryk Sienkiewicz | Polen | Polsk | «på grunn av hans fremragende fortjenester som en episk forfatter» |
1906 | Giosuè Carducci | Italia | Italiensk | «ikke bare i betraktning av hans dype læring og kritiske forskning, men fremfor alt som en hyllest til den kreative energi, friskhet i stil, og lyrisk kraft som preger hans poetiske mesterverk» |
1907 | Rudyard Kipling | Storbritannia | Engelsk | «på bakgrunn av kraften av observasjon, originalitet i fantasi, virilitet i ideer og et bemerkelsesverdig talent for fortellerstemme som karakteriserer kreasjoner av denne verdensberømte forfatteren» |
1908 | Rudolf Christoph Eucken | Tyskland | Tysk | «i anerkjennelse av hans oppriktige søken etter sannhet, den gjennomtrengende kraften i tanker og visjoner, og varmen og styrken i prestasjonet hvor han i tallrike verker har fått tilgivelse og utviklet enn idealistisk filosofi» |
1909 | Selma Lagerlöf | Sverige | Svensk | «på grunn av den høye idealismen, fantasiens rikdom og fremstillingens sjelfullhet, som karakteriserer hennes diktning» |
1910 | Paul von Heyse | Tyskland | Tysk | «som en hyllest til det fullendte artisteri, gjennomsyret med idealisme, som han har demonstrert under sin lange, produktive karriere som en lyrisk poet, dramatiker romanforfatter og dikter av verdensberømte noveller» |
1911 | Maurice Maeterlinck | Belgia | Fransk | «på grunn av hans mangesidige litterære aktiviteter og spesielt for hans dramatiske verk, som utmerker seg gjennom fantasirikdom og gjennom en poetisk idealitet, som, i blant i enventyrspillets forkledning, rører dyp innlevelse og på en hemmelighetsfull måte appellerer til leserens følelser og forestilling» |
1912 | Gerhart Hauptmann | Tyskland | Tysk | «hovedsakelig for hans rike, varierte og fremragende virksomhet innen den dramatiske diktningens område» |
1913 | Rabindranath Tagore | India | Bengali | «på grunn av hans dikts dyp og høye hentydning samt den skjønnhet og friskhet, som på en enestående måte har innlemmet hans diktning i sin egen engelske drakt også i den vestlige litteraturen» |
1914 | Ingen tildeling | |||
1915 | Romain Rolland | Frankrike | Fransk | «som en hyllest til den opphøyde idealismen i hans forfatterskap og til den medfølelsen og sannhet som han har beskrevet ulike mennesker med» |
1916 | Verner von Heidenstam | Sverige | Svensk | «i anerkjennelse av hans rolle som den ledende representanten for en ny æra i vår litteratur» |
1917 | Karl Adolph Gjellerup | Danmark | Dansk | «for hans varierte og rike diktning, som er inspirert av høye idealer» |
1917 | Henrik Pontoppidan | Danmark | Dansk | «for hans autentiske beskrivelser av dagens liv i Danmark» |
1918 | Ingen tildeling | |||
1919 | Carl Spitteler | Sveits | Tysk | «spesielt for sin mektige epos, Olympian Spring» |
1920 | Knut Hamsun | Norge | Norsk | «for hans monumentale verk, Markens Grøde» |
1921 | Anatole France | Frankrike | Fransk | «i anerkjennelse av hans geniale forfattervirksomhet, preget av av adelens stil, den vidhjertede menneskeligheten, av behag og fransk lynne» |
1922 | Jacinto Benavente | Spania | Spansk | «for den lykkelige måten han har fortsatt de ærefulle spanske dramatradisjoner» |
1923 | William Butler Yeats | Irland | Engelsk | «for hans alltid inspirerende diktning, som i en svært kunstnerisk form gir uttrykk for et folks ånd» |
1924 | Władysław Reymont | Polen | Polsk | «for hans store nasjonalepos, Chłopi» |
1925 | George Bernard Shaw | Irland | Engelsk | «for hans forfatterskap av både idealisme og menneskelighet, hvis friske satirer ofte anerkjenner en særegen poetisk skjønnhet» |
1926 | Grazia Deledda | Italia | Italiensk | «for hennes forfatterskap av høy idealitet, som med plastisk klarhet har skildret livet på hennes egen øy og som med dyp og varme har behandlet menneskelige problemer i sin alminnelighet» |
1927 | Henri Bergson | Frankrike | Fransk | «som en anerkjennelse av hans rike og vitaliserende ideer og den briljante ferdigheter som de har blitt presentert med» |
1928 | Sigrid Undset | Norge | Norsk | «spesielt for sine mektige beskrivelser av livet i Norden i middelalderen» |
1929 | Thomas Mann | Tyskland | Tysk | «hovedsakelig for hans store roman, Buddenbrooks, som gjennom årene har fått stadig økt anerkjennelse som en av moderne litteraturens klassiske verker» |
1930 | Sinclair Lewis | USA | Engelsk | «for hans sterke og levende skildringer, og hans evne til med kvikkhet og humor å tegne mennesketyper på en måte man ikke tidligere har sett» (engelsk ordlyd: «for his vigorous and graphic art of description and his ability to create, with wit and humour, new types of characters») |
1931 | Erik Axel Karlfeldt | Sverige | Svensk | «Erik Axel Karlfeldts diktning» |
1932 | John Galsworthy | Storbritannia | Engelsk | «for hans fremragende kunst av fortellerstemme som tar sin høyeste form i The Forsyte Saga» |
1933 | Ivan Bunin | Russland | Russisk | «for det strenge artisteri som han representerte de klassiske russiske tradisjoner med i prosadikting» |
1934 | Luigi Pirandello | Italia | Italiensk | «for sine dristige og geniale nyskapelsen av drama og scenekunst» |
1935 | Ingen tildeling | |||
1936 | Eugene O'Neill | USA | Engelsk | «for kraften, ærligheten og sterke følelser i hans dramatiske verk, som legemliggjør et originalt konsept i tragedien» |
1937 | Roger Martin du Gard | Frankrike | Fransk | «for den kunstneriske kraft og sannhet som han i romanserien Les Thibault har fremstilt menneskelige motsetninger og de grunnleggende aspekter av moderne liv» |
1938 | Pearl Buck | USA | Engelsk | «for rike og sanne episke beskrivelser av bøndenes liv i Kina og for hennes biografiske mesterverk» |
1939 | Frans Eemil Sillanpää | Finland | Finsk | «for sin dype forståelse og utsøkte stilkunst som han beskrev sitt skildret sitt hjemlands levemåte og natur og deres forhold til naturen med» |
1940 | Ingen tildeling | |||
1941 | Ingen tildeling | |||
1942 | Ingen tildeling | |||
1943 | Ingen tildeling | |||
1944 | Johannes V. Jensen | Danmark | Dansk | «for den sjeldne kraften og frodigheten i hans poetiske fantasi, kombinert med et bredt basert intellekt og dristig, nyskapende stilkunst» |
1945 | Gabriela Mistral | Chile | Spansk | «for den kraftige følelsesinnspirerte lyrikken som har gjort hennes dikternavn til et symbol for hele den latinamerikanske verden» |
1946 | Hermann Hesse | Sveits | Tysk | «for sitt inspirerende forfatterskap, som i sin utvikling mot dristighet og dybde godt representerer klassiske humanistiske idealer og høye stilverdier» |
1947 | André Gide | Frankrike | Fransk | «for hans omfattede og betydelige forfatterskap hvor menneskelige spørsmål og vilkår har blitt fremstilt med en fryktløs kjærlighet til sannhet og psykologisk skarpsyn» |
1948 | T.S. Eliot | Storbritannia | Engelsk | «for hans bemerkelsesverdige bidrag som en pioner innen nåtidens poesi» |
1949 | William Faulkner | USA | Engelsk | «for hans kraftfulle og selvstendige, kunstneriske innsats i moderne amerikansk romanlitteratur» |
1950 | Bertrand Russell | Storbritannia | Engelsk | «som en anerkjennelse av hans varierte og betydelige forfatterskap der han har fremstått som en av menneskehetens og tankefrihetens forkjempere» |
1951 | Pär Lagerkvist | Sverige | Svensk | «for den kunstneriske kraft og dype selvstendighet, som han i sin diktning søker svar på menneskets evige spørsmål med» |
1952 | François Mauriac | Frankrike | Fransk | «for den gjennomtrengende sjelkunnskap og kunstneriske intensitet som han tolket det menneskelige livsdramaet med i romanen» |
1953 | Winston Churchill | Storbritannia | Engelsk | «for hans mestring av historiske og biografiske fremstillinger samt for den lysende talekunst, med hvilken han fremtrådte som forsvarer av høye menneskelige verdier» |
1954 | Ernest Hemingway | USA | Engelsk | «for hans kraftfulle og innen nåtidens fortellerkunst stillbildende mesterskap, senest manifestert i the Old Man and the Sea» |
1955 | Halldór Laxness | Island | Islandsk | «for hans levende epikk, som fornyet den store islandske fortellerkunsten» |
1956 | Juan Ramón Jiménez | Spania | Spansk | «for hans lyriske diktning som i spansk språk danner en modell av høy åndelighet og kunstnerisk renhet» |
1957 | Albert Camus | Frankrike | Fransk | «for hans betydningsfulle forfatterskap, som med klarsynt alvor belyser menneskelige samvittighetsproblemer i vår tid» |
1958 | Boris Pasternak | Sovjetunionen | Russisk | «for hans betydelige innsats såvel innen den moderne diktning som i det russiske fortellertradisjonens område» |
1959 | Salvatore Quasimodo | Italia | Italiensk | «for hans lyriske diktning, som med en klassisk ild uttrykker samtidens tragiske livsfølelse» |
1960 | Saint-John Perse | Frankrike | Fransk | «for den høye flukten og den billedskapende fantasien i hans diktning, som på en visjonær måte gjenspeiler forholdene i vår tid» |
1961 | Ivo Andrić | Jugoslavia | Serbokroatisk | «for den episke kraft som han formet motiver og skjebner av hans lands historie med» |
1962 | John Steinbeck | USA | Engelsk | «for hans realistiske og fantasifulle fortellerkunst, utmerket med medfølende humor og sosialt skarpsyn» |
1963 | Giorgos Seferis | Hellas | Gresk | «for hans fremstående lyriske diktning, inspirert av dyp følelse for den hellenske kulturverdenen» |
1964 | Jean-Paul Sartre (takket nei) | Frankrike | Fransk | «for hans kreative forfatterskap, som gjennom sin ånd av frihet og sannhetssøken har utøvd en vidstrakt innflytelse i vår samtid» |
1965 | Mikhail Sjolokhov | Sovjetunionen | Russisk | «for den kunstneriske kraft og ærlighet som han i sin donske epos har skapt et historisk øyeblikk i det russiske folkets liv med» |
1966 | Shmuel Yosef Agnon | Israel | Hebraisk | «for hans dypt karakteristiske fortellerkunst med motiv fra det jødiske folkets liv» |
1966 | Nelly Sachs | Sverige | Tysk | «for hennes fremstående lyriske og dramatiske diktning, som med gripende styrke tolker Israels skjebne» |
1967 | Miguel Ángel Asturias | Guatemala | Spansk | «for hans fargerike diktning med røtter i folkelige karakterer og indianske tradisjoner» |
1968 | Kawabata Yasunari | Japan | Japansk | «for sin fortellerkunst, som med fin følelse uttrykker japansk vesen i dens egenart» |
1969 | Samuel Beckett | Irland | Engelsk og fransk | «for en diktning som i nyere former for roman og drama fra nåtidsmenneskets nød henter sin kunstneriske vekst» |
1970 | Aleksandr Solzjenitsyn | Sovjetunionen | Russisk | «for den etiske kraft som han har fulgt den russiske litteraturens umistelige tradisjoner med» |
1971 | Pablo Neruda | Chile | Spansk | «for en poesi, som med virkning av en naturkraft levendegjør en verdensdels skjebne og drømmer» |
1972 | Heinrich Böll | Vest-Tyskland | Tysk | «for en diktning som gjennom sin forening av tidshistorisk vidsyn og hensynsfull utforming har virket fornyende innen tysk litteratur» |
1973 | Patrick White | Australia | Engelsk | «for en episk og psykologisk fortellerkunst som har innført en ny verdensdel i litteraturen» |
1974 | Eyvind Johnson | Sverige | Svensk | «for en i land og tider vidseende fortellerkunst i frihetens tjeneste» |
Sverige | Svensk | «for en forfatter som fanger opp duggdråpen og reflekterer kosmos» | ||
1975 | Eugenio Montale | Italia | Italiensk | «for hans karakteristiske diktning som med stor kunstnerisk følsomhet har tolket menneskelige verdier i tegnet av et illusjonsfritt livssyn» |
1976 | Saul Bellow | USA | Engelsk | «for den menneskelige forståelse og subtile analyse av kultur, forent i hans verker» |
1977 | Vicente Aleixandre | Spania | Spansk | «For en nyskapende diktning som illustrerer den menneskelige tilstand i kosmos og i dagens samfunn samtidig som det representerer mellomkrigstiden store fornyelse av den spanske poesiens tradisjonen» |
1978 | Isaac Bashevis Singer | USA | Jiddisch | «for hans ivrige fortellerkunst, som med sine røtter i en polsk-jødisk fortellertradisjon levendegjør universelle menneskelige forhold» |
1979 | Odysseas Elytis | Hellas | Gresk | «for sin poesi, som med sanselig styrke og intellektuelt klarsyn skildrer det moderne menneskets kamp for frihet og kreativ utfoldelse, med den greske tradisjonen som bakteppe» |
1980 | Czesław Miłosz | Polen | Polsk | «som med kompromissløst klarsyn tolker menneskets sårbarhet i en verden av sterke konflikter» |
1981 | Elias Canetti | Bulgaria | Tysk | «for et forfatterskap påvirket av utsikter, ideer og kunstnerisk makt» |
1982 | Gabriel García Márquez | Colombia | Spansk | «for sine romaner og noveller, hvor det fantastiske og realistiske forenes i en rikt sammensatt verden av poesi, som reflekterer et kontinentets liv og konflikter» |
1983 | William Golding | Storbritannia | Engelsk | «for hans romaner som med den realistiske fortellerkunsts klarhet og med mytens tvetydige alminnelighet fremhever menneskelige forhold i dagens verden» |
1984 | Jaroslav Seifert | Tsjekkoslovakia | Tsjekkisk | «for hans poesi med frisk sensualitet og rik oppfinnsomhet gir et befriende bilde av den menneskelige uforsonlighet og mangfold» |
1985 | Claude Simon | Frankrike | Fransk | «som i sine romaner forener poeten og malerens skaperverk med en dypere bevissthet om tid i skildringen av menneskelige vilkår» |
1986 | Wole Soyinka | Nigeria | Engelsk | «som i et bredt kulturelt perspektiv og med poetiske overtoner skildrer livets drama» |
1987 | Joseph Brodsky | USA | Engelsk og russisk | «for et vidt favnende forfatterskap, preget av mental skarphet og poetisk intensitet» |
1988 | Naguib Mahfouz | Egypt | Arabisk | «som ved verk rike på nyanser – noen ganger skarpsynt realistiske, noen ganger suggererende tvetydige – har dannet en arabisk fiksjon med universell menneskelig gyldighet» |
1989 | Camilo José Cela | Spania | Spansk | «for en rik og intensiv prosakunst, som med behersket medfølelse viser en utfordrende visjon av menneskets sårbarhet» |
1990 | Octavio Paz | Mexico | Spansk | «for en lidenskapelig diktning med vide horisonter, preget av sanselig intelligens og humanistisk integritet» |
1991 | Nadine Gordimer | Sør-Afrika | Engelsk | «som gjennom storartet episk diktning har – med Alfred Nobels ord – gjort menneskeheten den største nytte» |
1992 | Derek Walcott | Saint Lucia | Engelsk | «for en diktning med stor lyskraft, båret av en historisk visjon som har vokst ut av et flerkulturell engasjement» |
1993 | Toni Morrison | USA | Engelsk | «som gjennom en roman kunst preget av visjonær kraft og poetisk preg levendegjør et viktig aspekt av amerikansk virkelighet» |
1994 | Ōe Kenzaburō | Japan | Japansk | «som med poetisk kraft skaper en imaginær verden hvor liv og myte kondenserer til et rystende bilde av menneskets situasjon i nåtiden» |
1995 | Seamus Heaney | Irland | Engelsk | «for en forfatter av lyrisk skjønnhet og etisk dybde, som fremhever hverdangens mirakler og den levende fortiden» |
1996 | Wisława Szymborska | Polen | Polsk | «for en poesi som med ironisk presisjon lar de historiske og biologiske sammenheng tre frem i fragmenter av menneskelig virkelighet» |
1997 | Dario Fo | Italia | Italiensk | «som emulerer narrer av middelalderen i piskende myndighet og opprettholder verdigheten til underkuede» |
1998 | José Saramago | Portugal | Portugisisk | « som med lignelser oppholdt av fantasi, medfølelse og ironi stadig på nytt gjør en unnvikende virkelighet begripelig» |
1999 | Günter Grass | Tyskland | Tysk | «for å i muntert svarte fabler ha tegnet historiens glemte ansikter» |
2000 | Gao Xingjian | Frankrike | Kinesisk | «for et verk av universell gyldighet, bitter innsikt og språklig oppfinnsomhet, som har åpnet nye veier for kinesisk romankunst og dramatikk» |
2001 | V.S. Naipaul | Storbritannia | Engelsk | «for å ha forent lydhøre fortellinger og uforgjengelig observasjon i verk som dømmer os til å se den bortgjømte historiens nærvær» |
2002 | Imre Kertész | Ungarn | Ungarsk | « for skriving som opprettholder den skjøre erfaringen til den enkelte mot de barbariske vilkårlighene i historien» |
2003 | J.M. Coetzee | Sør-Afrika | Engelsk | « som i utallige forkledninger skildrer utenforståendes overraskende delaktighet» |
2004 | Elfriede Jelinek | Østerrike | Tysk | «for sin musikalske strøm av stemmer og motstemmer i romaner og skuespill som med ekstraordinær språklig lidenskap blottlegger de sosiale klisjéenes absurditet og tvingende kraft» |
2005 | Harold Pinter | Storbritannia | Engelsk | «som i sine skuespill avdekker stupet i hverdagspraten og bryter seg inn i undertrykkelsens lukkede rom» |
2006 | Orhan Pamuk | Tyrkia | Tyrkisk | «som på søken etter sitt hjemsteds melankolske sjel har funnet nye symboler for kulturenes strid og sammenfletting» |
2007 | Doris Lessing | Storbritannia | Engelsk | «den kvinnelige erfaringens epiker, som med skepsis, hete og visjonær kraft har utsatt en splittet sivilisasjon for gransking» |
2008 | J.M.G. Le Clézio | Frankrike / Mauritius | Fransk | «oppbruddets, det poetiske eventyrets og den sinnlige ekstasens forfatter, utforsker av en menneskelighet utenfor og nedenfor den herskende sivilisasjonen» |
2009 | Herta Müller | Tyskland | Tysk | «som med poesiens fortetting og prosaens saklighet tegner bostedsløshetens landskap» |
2010 | Mario Vargas Llosa | Peru / | Spansk | «for hans kartlegging av maktens strukturer og knivskarpe bilder av individets motstand, opprør og nederlag» |
2011 | Tomas Tranströmer | Sverige | Svensk | «gjennom sine fortettete og gjennomlyste bilder gir han leseren ny tilgang til det virkelige» |
2012 | Mo Yan | Kina | Kinesisk | «som med hallusinatorisk realisme fusjonerer folkeeventyr, historie og samtid» |
2013 | Alice Munro | Canada | Engelsk | «den moderne novelles mester» |
2014 | Patrick Modiano | Frankrike | Fransk | «for minnekunsten han har brukt til å fremkalle de mest ubegripelige menneskeskjebner og avdekket okkupasjonens livsverden» |
2015 | Svetlana Aleksijevitsj | Hviterussland | Russisk | «for hennes flerstemte forfatterskap, et monument over lidelse og mot i vår tid». |
2016 | Bob Dylan | USA | Engelsk | «for å ha skapt nye poetiske uttrykk innen den store amerikanske sangtradisjonen». |
2017 | Kazuo Ishiguro | Storbritannia | Engelsk | «fordi han i sine romaner om store emosjonelle krefter, har avdekket avgrunnen under vår illusoriske følelse av forbindelse med verden» |
2018[e] | Olga Tokarczuk | Polen | Polsk | «for en fortellerkunst som med encyklopedisk iver utformer grenseovertredelse som livsform.» |
2019 | Peter Handke | Østerrike | Tysk | «for et innflytelsesrikt forfatterskap som med stor sprogkunst har utforsket periferien og menneskenes konkrete erfaringer.» |
2020 | Louise Glück | USA | Engelsk | «for her unmistakable poetic voice that with austere beauty makes individual existence universal» |